Toppmeny

Elbil om vinteren

 

Om du er på jakt etter en elektrisk bil som primært skal brukes i bytrafikk bør du også sjekke Renault Zoe, i tillegg il Nissan Leaf, Ford Focus, e-Golf og alle de andre – ikke minst den nyeste fra Opel.

Men: I kalde Norge er elektrisk bil en utfordring: Rekkevidden blir fort redusert med 30 – 50 prosent og ladetiden kan fort dobles. Tall: Effektiv rekkevidde i snitt 10 mil, ladetid til fullt batteri minst en time. Hurtiglader er tingen. Og at du lader når batterimåleren viser ”halv tank”. Og at batteriet er varmt.

Grunnen er enkel: Elektrisk ladde ioner (strømmen) blir tregere i kulde. Når det er kaldt ute og bilen dessuten har stått i kulda slik at også batteriet er iskaldt, går det hele nesten i stå. Selv om du drar til en hurtiglader vil det ta lang tid å fylle opp.

Med varmt batteri går det raskere i kaldt vær. Det bekrefter Elbilforeningen. Som sier at hurtiglading i verste fall kan ta flere timer men at det finnes måter å unngå det på. Mange har diskutert temaet, også i sosiale medier, i løpet av perioder med lave temperaturer. Konklusjon: Ha bilen i varm garasje og lad den med varmt batteri. Flaskehalsen når det gjelder opplading er ikke laderen men batteriet!

Se på batteriet som en tank: Jo mindre dem inneholder desto mer klarer den å ta imot. Og se på strøminntaket som en trakt: Større (varmere) slipper inn mer, fortere. Når det er null grader kan det ta 45 minutter å full-lade mens det tar 90 i ti grader minus! Derfor er det lurt med STORT batteri (gjerne over 30 kWh kapasitet) som dessuten er varmt. OBS: Du finner gode tips om kjøp og drift/vedlikehold på nettsiden til www.elbilforeningen.no

 

Tekst Stein Bekkevold, foto Renault. Bildet viser Renault Zoe. 

 

, , , , , , , , , ,

Comments are closed.