Toppmeny

Hybridbil duger godt

Om du ønsker å være litt mindre miljø-forurensende med hensyn til din bildrift kan det være lurt å vurdere en hybrid.

Der driver en bensinmotor (oftest) bilen sammen med en elektromotor. Bensinmotoren driver både hjulene og en generator som lader den batteripakken som bilen kjører hel-elektrisk på i by og ellers når du ikke trenger så mye effekt. Datamaskinen bestemmer kjøremodus.

Hyundais miljøbilkonsept IONIQ vant Årets Bil 2017. El– og hybridmodellen har allerede etablert seg i markedet, og nå kommer ladehybriden til konkurransedyktige kr 288 900,-. For kr 25 000,- ekstra får man teknikkpakken som inneholder alt tenkelig av førerassistanse- og sikkerhetsutstyr i denne klassen.

I det norske markedet har ladehybrider fått en meget sterk posisjon, og andelen er i kraftig vekst. Dette skyldes nok fleksibiliteten en effektiv hybrid tilbyr; muligheten til å kjøre på bare strøm ved pendling, og at man kan kjøre den som en helt vanlig bensinbil når det trengs. En annen fordel er at man får et vesentlig lavere snittforbruk med en plug-in – Hyundais nye modell har f .eks. oppgitt forbruk på marginale 0,11 liter per mil.

En ladbar hybrid har i stor grad samme drivlinje som en hybrid, men en kraftigere elmotor sørger for at bilen yter enda mer kraft når bensinmotoren og den elektriske motoren jobber sammen. I tillegg forventes det ett gjennomsnittlig lavt forbruk på 0,11 liter pr. mil, noe som gir en teoretisk rekkevidde på flere tusen kilometer med bare en 43 liters bensintank.

Ytelser og utslipp. Nykommeren IONIQ plug-in gjør unna 0 -100 på 10,6 sekunder med en toppfart på 178 km/t. Samtidig er CO2-utslippet så lavt som 26 gram per kilometer, mens NOx er oppgitt til 1,5 mg/km. IONIQ plug-in er dermed en av de reneste bilene i klassen, og en bil som vil være langt fremme på effektivitet og miljøvennlighet i lang tid. Bensinmotoren leverer 105 hk med 147 Nm dreiemoment. Den elektriske motoren er på 45 kW (61 hk) og får kraften sin fra et 8,9 kwh lithium-ion polymer batteri som byr på hele 63 kilometer ren elbilkjøring.

Garanti. IONIQ plug-in har fem års fabrikkgaranti med ubegrenset kjørelengde. I tillegg har bilen åtte års garanti på batteriet med 200 000 km kjørelengde.

Snakk med din merkeforhandler og be om råd. Husk at rekkevidden med batteridrift ikke er særlig interessant i og med at du har eget ladeaggregat om bord… Ett av mange eksempler på moderne hybrid er Hyundais nye Ioniq.

Arkivfoto: Hyundai

, , , ,

Comments are closed.