Toppmeny

Ikke nok med omega 3?

eat fish

Det kan se ut som om alfa-linolensyre (ALA) er et viktig supplement til omega 3 fra fet fisk og andre kilder. Forskere og leger er ikke helt enige men en diett der ALA tas i tillegg til omega 3 kan ha gunstig virkning på hjertet.

Det er ifølge en tidligere artikkel i Tidskrift for den norske legeforening utgitt tre såkalt sekundærprofylaktiske studier; Lyon-studien og to andre undersøkelser. Poenget var å se på det man kaller indo-middelhavskost. I  studiene er konklusjonen at alfalinolensyre kan ha en beskyttende effekt ved hjerte/kar-sykdom, spesielt angående dødelighet. I Lyon-studien hadde intervensjonsgruppen et økt inntak av alfalinolensyre i forhold til kontrollgruppen – de som ikke fikk ALA i kosten.

Men en rekke andre kostfaktorer ble også endret, slik som økt inntak av frukt og grønt, fiberrike cerealer, oljesyre, linolsyre og mindre mettede fettsyrer. Det har derfor vært skepsis til resultatene fra denne studien, om de kan tilskrives alfalinolensyre alene. Men fordi ALA har kortere kjeder og derfor tas opp enda raskere i stoffskiftet kan det tenkes at stoffet har en viktig tilleggseffekt, ikke minst for utsatte grupper. Viktigst er allikevel å få et riktig inntak av de andre flerumettede fettsyrene EPA og DHA. Spis mer fet fisk, det er råd nummer en!

(bilde) Flerumettede fettsyrer er minst like viktige som før, for å unngå hjerteproblemer. Så spis mer fisk!

Arkivfoto.

, , , , , , , , , , ,

Comments are closed.