Toppmeny

Prøv en Peugot 208!

Peug 208-2

Det er ingen grunn til å mistro franske bilers kvalitet, i våre dager. Så om du trenger en behagelig bil til hyggelig pris bør du også se på en Peugeot 208.

Modell 208 er akkurat passe stor for de fleste som strengt tatt ikke trenger en diger SUV eller stasjonsvogn. Bilen kjennes sporty men trygg, kompakt men romslig. Du må nesten prøvekjøre en for å innse det. Den er sprek fordi den har god motorteknikk og er ganske lettbygd – selv om den fikk høye poeng i den seneste krasjtesten til EuroNCAP.

Kjøreegenskapene er gode også på skummelt vinterføre, men da må du sørge for å ha gode vinterdekk og ikke noen billige. Kupeen sies å være utformet til dels av damer, den er både ergonomisk riktig og estetisk tiltalende. Hjulopphenget er temmelig konvensjonelt for å holde prisen nede, men fabrikktrimmingen er god; bilen er sympatisk og lett å kjøre uten å virke deigete og utrygg. Som sagt: Prøv en selv!

PSA Gruppen – som består av Peugeot og Citroën og nå også av Opel – har i mange år drevet intenst med rally og rallycross og har høstet viktige erfaringer bl.a. med understell og drivverk. Dette nyter du godt av.

Godt utstyrt: Modell 208 har en rekke varianter. Den rimeligste koster litt under 200 tusen og da får du en femdørs med en 1,2 liters Puretech 82 hesters bensinmotor med lavt forbruk og ganske lave utslipp, for eksempel 102 g/km CO2. Neste trinn er omtrent samme bil men med mer utstyr, den heter Active 1,2 Puretech ETG5 og koster fra 210 tusen. Vil du ha dieselmotor heter den Allure 1,6 Bluetech, koster fra 243 tusen og gir 120 hk og slipper ut 94 g/km CO2. En dieselmotor brenner drivstoffet bedre så derfor blir utslippet lavere. Samme bil med automat koster 256 tusen.

Tekst Stein Bekkevold. Foto PSA

, , , , , ,

Comments are closed.